امید جهانیان
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشترک شماره 12477 مجله فيلم ()
دلم برای تنهایی ترمه می‌سوزد نویسنده: امید جهانیان - جمعه ٢ اردیبهشت ۱۳٩٠

درباره فیلم جدایی نادر از سیمین، نقدها و نوشته‌های بسیاری ارائه شده است که قریب به اتفاق آنها، نظرات مثبت بوده و برخی نیز، آن را در حد شاهکار دانسته‌اند. نظر شخصی من این است که در این برهه زمانی، این فیلم از تمامی زوایای ممکن مورد بررسی کامل قرار گرفته است و نقدهای مفصل‌تر باید بعد از گذشت زمان مطرح شود تا فیلم قدری بیشتر دیده شود و تعصبات اولیه از بین برود.

هنگامی که اولین بار  شهر زیبا را دیدم بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. دغدغه انتهایی اعلاء در فیلم بین انتخاب آن دختر معلول یا ترانه علیدوستی با در نظر گرفتن آزادی یا اعدام دوستش بسیار بکر به نظر می‌رسید. اما حالا که دوباره به این فیلم نگاه می‌کنم، ضعف اوج و فرود داستان در مقابل آثار بعدی فرهادی به شدت نمایان شده است. بنابراین بهتر است که بحث تکراری انجام نشود و نقد مفصل جدایی نادر از سیمین بماند برای بعد.

 

اما هدف اصلی این نوشتار، صرفاً تأکید بر برخی از مهمترین مواردی است که بازیگران فیلم در پرونده یک فیلم شماره 424 ماهنامه سینمایی فیلم گفته‌اند. مرور این نکته‌ها نشان می‌دهد که جدایی نادر از سیمین برای ماندگاری در تاریخ سینمای ایران و حتی جهان چیزی کم ندارد. جهان را برای این گفته‌ام که امیدوارم این فیلم نماینده ایران در اسکار بعد باشد.

 

ساره بیات

آقای فرهادی اصلاً دوست نداشت ساره بیات (بازیگر) را ببیند. از روزی که وارد پروژه شدم به طور کامل لباس، کفش، کیف، ... و همه وسایل شخصی‌ام را کنار گذاشتم. زمان تمرین‌ها کمتر از ماشین شخصی‌ام استفاده می‌کردم و بیشتر با مترو و یا اتوبوس رفت و آمد می‌کردم. حتی اغلب با چادر و مقنعه سر تمرین حاضر می‌شدم.

پیمان معادی

من آنجا یک لحظه به خودم آمدم و دیدم ذهنم درگیر این است که اگر من در این موقعیت بودم چه کار می‌کردم. سریع به خودم گفتم که مطمئنم می‌رفتم فوراً به قاضی می‌گفتم آقا، بگذار بچه‌ام مادرش را انتخاب کند ولی نمی‌گذاشتم این تردید وحشتناک و کشنده را تجربه کند.

بابک رحیمی

آقای کیارستمی گاهی یک سال می‌گردد تا کسی را پیدا کند که به خودی خود به شخصیت داستان نزدیک باشد و بعد با کمی تصحیح او را جلوی دوربین می‌برد ... اما آقای فرهادی همان یک سال را صرف تمرین با بازیگر می‌کند تا مانند خمیر، کم کم به شخصیت مورد نظرش تبدیل شود.

سارینا فرهادی

(در مورد پلان آخر) بعد که پلان تموم شد یهو همه چیز ریخت به هم. هر کس رفت یه طرفی، حال همه بد شدو اون‌جا واقعاً دلم برای تنهایی ترمه سوخت.

(بیست سی سال دیگه برگردی این فیلم رو ببینی چه احساسی به‌ت دست می‌ده؟) فکر می‌کنم خیلی غمگین بشم. دلم برای این سن و سالم تنگ بشه.

علی اصغر شهبازی

یادم نمی‌رود موقع گرفتن سکانس حمام، آقای کلاری و اقای فرهادی به شدت منقلب بودند. اقای کلاری که اصلاً نتوانستند ادامه دهند و فیلم‌برداری را قطع کردند. این سکانس چندین بار تکرار شد و آقای معادی ساعت‌ها در آن حمام به بدنم کیسه می‌کشید!

یکشنبه همین هفته دوستان ورزشی‌ام به خاطر این خرس نقره‌ای در پارک ملت برایم جشنی گرفته‌اند؛ آقای فرهادی هم با گرمکن‌اش می‌آید.

نیما عباس‌پور (منتقد)

هیچ‌گاه تصویر او [شهاب حسینی] را که پس از نمایش جدایی نادر از سیمین در سالن میلاد علی‌اصغر شهبازی را در آغوش گرفته بود از یاد نمی‌برم.

شهاب حسینی

فرهادی خیلی اهل اتود زدن پیش از فیلم‌برداری است. یک بار هم از ما خواست که جای یکدیگر بازی کنیم. پیمان حجت را بازی کرد و من نادر را بازی کردم.

وقتی [فرهادی] چیزی را برایت توضیح می‌دهد و داری نگاهش می‌کنی، می‌گویی کاش بتوانم همین‌طور که او می‌گوید بازی کنم، عین خودش.

 

این نکته‌ها به دقت شیوه فیلمسازی فرهادی را نشان می‌دهد. او دنیای فیلمش را به صورت کامل خلق می‌کند و سپس بخشی از آن را به بیننده نشان می‌دهد. همانطور که در زندگی عادی روی می‌دهد. همه ما، پدر و مادرمان را به خوبی می‌شناسیم، برخورد و عکس‌العمل‌های آنان در مقابل یکدیگر دیده و درک می‌کنیم اما هیچکدام مراسم عروسی آنها را ندیده‌ایم. این یعنی همواره بخشی از واقعیت‌ها، نمی‌تواند دیده شود. در هیچ سکانسی از درباره الی ...، صابر ابر و ترانه علیدوستی در کنار هم دیده نمی‌شوند اما در اتودهای پیش از فیلم، صحنه جر و بحث آنها در شب قبل از سفر الی نیز تمرین شده است. وقتی این واقعیت به صورت تصویر بر روی پرده نمی‌آید، نشان دهنده همان دیدگاه فرهادی است که همواره بخشی از واقعیت‌ها نباید دیده شود.

علاقه دیگر فرهادی که در تمام فیلم‌هایش (و حتی سریال در شهر) جاری است، مقوله حقیقت اخلاق است. بحث در این مورد، مجال مفصل‌تری را می‌طلبد که امیدوارم حاصل شود. برای توضیح موجز این نکته فقط به این جمله از فرهادی اشاره می‌کنم که گفته است: «تعریفی که در مناسبات جدید از اخلاق به وجود آمده دیگر بر اساس متر و معیارهای سنتی و عرفی نیست

لینک      نظرات ()      

مطالب اخیر مهربان بودن را تمرین کنیم چرا کن2016، فارغ از سانتی‌مانتالیسم رسانه‌های چندکلمه‌ای، برای سینمای ما مهم است چرا چهار سال پیش برای والیبال دلمان گرفت ...؟ آیا آرژانتین قهرمان جام جهانی خواهد شد؟ لگد زدن به مرده نبراسکا (Nebraska) گوش بری آمریکایی (American Hustle) گرگ وال استریت (the Wolf of Wall Street) شکار (the Hunt) رانین (Ronin)
کلمات کلیدی وبلاگ مهرجویی (۱٢) نظریه پردازی مدرن (۱٢) معضلات سینمای ایران (۸) سوگ (٧) اصغر فرهادی (٧) گوگوش (٢) مانی حقیقی (٢) وودی آلن (٢) خسروشکیبایی (٢) جلال مقدم (٢) علی حاتمی (٢) رومن پولانسکی (٢) داود میرباقری (٢) روح الله حجازی (۱) جنیفر لارنس (۱) هانکه (۱) توماس وینتربرگ (۱) دیوید او راسل (۱) الکساندر پین (۱) شایان و شایگان (۱) کشتن مرغ مقلد (۱) گریگوی پک (۱) پرویز شهبازی (۱) مارتین اسکورسیزی (۱) ژان رنو (۱) پیمان معادی (۱) حمید فرخ نژاد (۱) دیوید کراننبرگ (۱) فرامرز قریبیان (۱) کنعان (۱) حاتمی کیا (۱) کیت بلانشت (۱) گلشیفه فراهانی (۱) تارانتینو (۱) مختارنامه (۱) احمد آقالو (۱) بهروز وثوقی (۱) راتاتویی (۱) لیلا حاتمی (۱) هما روستا (۱) فریدون جیرانی (۱) شهره آغداشلو (۱) آخربازی (۱) حمید سمندریان (۱) مارادونا (۱) دیوید فینچر (۱) مسی (۱) اکبر عبدی (۱) آرژانتین (۱) مهتاب کرامتی (۱) رابرت دنیرو (۱) جام جهانی (۱) انیمیشن (۱) همایون ارشادی (۱) مهربانی (۱) لئوناردو دی کاپریو (۱)
دوستان من اهدای عضو یادداشتهای من در IMDB ماهنامه فیلم هوشنگ گلمکانی مسعود مهرابی آیدین آغداشلو علیرضا امک چی گاهک نیمه تاریک ماه عقاید یک دلقک رقص سرد و در آغاز کلمه بود ...