امید جهانیان
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشترک شماره 12477 مجله فيلم ()
مورد عجیب بنجامین باتن نویسنده: امید جهانیان - یکشنبه ٢۳ فروردین ۱۳۸۸

آخرین فیلم دیوید فینچر سروصدای زیادی به پا کرد و کاندیداتوری 13 جایزه اسکار شاخ و برگ بیشتری به آن داد، اما با موفق نشدن در فتح اسکارهای اصلی، بسیاری از این هیاهوها فروکش کرد.

دیوید فینچر و فیلمنامه‌نویسش این بار به دنبال داستان کوتاهی از اسکار فیتز جرالد رفتند. روایت داستان کودکی که پیر به دنیا می‌آید و به تدریج جوان می‌شود بسیار وسوسه کننده است اما تبدیل این داستان کوتاه به یک فیلمنامه منسجم بلند، تلاش فراوان می‌خواهد که به نظر می‌رسد نویسنده موفق به انجام آن نشده است. شیوه روایت داستان از روی یک دفترچه خاطرات  با همراهی یک پیرزن در حال احتضار، بسیار کهنه و نخ‌نماست. امید آن بود که در این بستر روایت، نوآوری‌های خاصی دیده شود که متأسفانه این اتفاق در طول فیلم نیفتاد. این شیوه روایت نامناسب لطمه اصلی را به فیلم زده است. نقطه ضعف مهم بعدی فیلم، کمبود ماده خام لازم برای ایجاد یک فیلمنامه دو ساعت و نیمه بود. به این دلیل، فیلم جدید فینچر بین فضای داستان و ضدداستان معلق است. اوج و فرود خاصی در داستان فیلم خودنمایی نمی‌کند اما در قسمهایی مانند زمانی که دختر فهمید بنجامین پدر اوست یا هنگامی که بنجامین بعد از سالها بازگشت و دید که دیسی پس از رفتن او ازدواج کرده است، به نظر می‌رسد فینچر ناخواسته از چارچوب‌های خود عدول کرده و در دام رمانس گرفتار شده است. وقتی این فیلم با شاهکارهایی نظیر هفت و باشگاه مشتزنی مقایسه شود، بیشتر به نمایشگاهی برای نشان دادن قدرت گریمور در جوان کردن برد پیت شبیه است. هرچند که بازی او نیز شباهتی با نمونه‌های قبلی ندارد.

مورد عجیب بنجامین باتن در مجموع فیلم خوبی است اما از آن دسته از فیلم‌ها نیست که در خاطر بماند یا چیزی به کارنامه ارزشمند دیوید فینچر بیفزاید.

لینک      نظرات ()      

مطالب اخیر مهربان بودن را تمرین کنیم چرا کن2016، فارغ از سانتی‌مانتالیسم رسانه‌های چندکلمه‌ای، برای سینمای ما مهم است چرا چهار سال پیش برای والیبال دلمان گرفت ...؟ آیا آرژانتین قهرمان جام جهانی خواهد شد؟ لگد زدن به مرده نبراسکا (Nebraska) گوش بری آمریکایی (American Hustle) گرگ وال استریت (the Wolf of Wall Street) شکار (the Hunt) رانین (Ronin)
کلمات کلیدی وبلاگ مهرجویی (۱٢) نظریه پردازی مدرن (۱٢) معضلات سینمای ایران (۸) سوگ (٧) اصغر فرهادی (٧) گوگوش (٢) مانی حقیقی (٢) وودی آلن (٢) خسروشکیبایی (٢) جلال مقدم (٢) علی حاتمی (٢) رومن پولانسکی (٢) داود میرباقری (٢) روح الله حجازی (۱) جنیفر لارنس (۱) هانکه (۱) توماس وینتربرگ (۱) دیوید او راسل (۱) الکساندر پین (۱) شایان و شایگان (۱) کشتن مرغ مقلد (۱) گریگوی پک (۱) پرویز شهبازی (۱) مارتین اسکورسیزی (۱) ژان رنو (۱) پیمان معادی (۱) حمید فرخ نژاد (۱) دیوید کراننبرگ (۱) فرامرز قریبیان (۱) کنعان (۱) حاتمی کیا (۱) کیت بلانشت (۱) گلشیفه فراهانی (۱) تارانتینو (۱) مختارنامه (۱) احمد آقالو (۱) بهروز وثوقی (۱) راتاتویی (۱) لیلا حاتمی (۱) هما روستا (۱) فریدون جیرانی (۱) شهره آغداشلو (۱) آخربازی (۱) حمید سمندریان (۱) مارادونا (۱) دیوید فینچر (۱) مسی (۱) اکبر عبدی (۱) آرژانتین (۱) مهتاب کرامتی (۱) رابرت دنیرو (۱) جام جهانی (۱) انیمیشن (۱) همایون ارشادی (۱) مهربانی (۱) لئوناردو دی کاپریو (۱)
دوستان من اهدای عضو یادداشتهای من در IMDB ماهنامه فیلم هوشنگ گلمکانی مسعود مهرابی آیدین آغداشلو علیرضا امک چی گاهک نیمه تاریک ماه عقاید یک دلقک رقص سرد و در آغاز کلمه بود ...