امید جهانیان
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشترک شماره 12477 مجله فيلم ()
مرد بودن یا نبودن، مسأله این است! نویسنده: امید جهانیان - یکشنبه ٢۳ بهمن ۱۳٩٠

اکبر عبدی برای ایفای نقش یک زن در خوابم می‌آد (رضا عطاران) نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. بحث‌ها و شائبه‌های بسیاری در این خصوص مطرح شد که چون نقشی که او بازی کرده، ذاتاً زن است و (بر خلاف آدم برفی) نقش مرد زن‌نما را بازی نکرده است باید در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن، نامزد می‌شد.

در خطاب به این دوستان باید گفت که هیأت داوران جشنواره به درستی عمل کرده است. از آنجا که سینما پدیده‌ای وارداتی محسوب می‌شود بنابراین اصطلاحات مربوط به آن نیز همین گونه خواهد بود. در زبان فارسی، مذکر یا مونث بودن کلمه، عمومیت ندارد و به همین جهت، واژه‌های Actor و Actress به ترتیب به صورت بازیگر مرد و بازیگر زن ترجمه شده است. با توجه به این موضوع عبارت Best Actor in Supporting Role باید به صورت «بهترین بازیگر مرد در نقش مکمل» (به جای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد) ترجمه شود تا بحث‌های حاشیه‌ای فوق ایجاد نشود. آقای اکبر عبدی به هرحال Actor هستند نه Actress.

پی نوشت: اکبر عبدی جایزه را به خاطر این نقش برد.

لینک      نظرات ()      

وقتی همینگوی حلال مشکلات می‌شود (نیمه شب در پاریس) نویسنده: امید جهانیان - دوشنبه ۱٠ بهمن ۱۳٩٠

زوجی جوان به بهانه کار تجاری پدر دختر (اینز) راهی پاریس شده‌‌اند. اینز از خانواده‌ای مرفه است و آن طور که در طول فیلم نشان داده می‌شود بیشتر به ظواهر طبقه خانوادگی خود بها می‌دهد (بورژوازی) و پسر (گیل) نویسنده‌ای است غرق در خیالات که دغدغه زندگی در پاریس دهه 20 را دارد که به نظر او بهترین زمان برای زندگی و خلاقیت بوده است. نحوه آشنایی اینز و گیل به وضوح بیان نمی‌شود اما اشاره‌هایی به کار نویسندگی گیل در هالیوود می‌شود که می‌تواند پاسخ مناسبی برای این پرسش باشد که خانواده پایبند به ظواهر اینز، چگونه این پسر ظاهراً غیرمناسب را (که حتی در لباس پوشیدن نیز با آنها تفاوت دارد)، میان خود پذیرفته‌اند.

شکاف اصلی میان این زوج جوان با حضور تصادفی یک زوج (پاول و کارول) که از دوستان قدیمی اینز هستند، ایجاد می‌شود. پاول شخصی است که برای سخنرانی در دانشگاه سوربون به پاریس دعوت شده است، در زمینه‌های گوناگون هنری صاحب‌نظر است و اعتماد به نفس او تا حدی که بالاست که حتی توضیحات راهنمای موزه در خصوص تاریخ هنر فرانسه را به چالش می‌کشد. در آن روی سکه، پاول به شدت مبادی آداب است، اجتماعی رفتار می‌کند، خوب لباس می‌پوشد و به مهمانی و مجلس رقص علاقه دارد. این مشخصات سبب می‌شود که از پاول از سویی به جامعه متفکر و روشنفکر متصل باشد و از سویی دیگر بتواند به صورت همزمان توجه طبقه مرفه ظاهرگرا را به خود جلب کند. مجموع این خصوصیات پاول را از نظر جایگاه اجتماعی دقیقاً میان اینز و گیل قرار می‌دهد و همین امر شکاف موجود بین آنها را عمیق‌تر می‌کند.

توجه بیش از حد اینز به پاول باعث می‌شود تا موضع‌گیری‌های گیل در برابر او گام به گام شدت یابد. در ابتدا عکس العمل گیل صرفاً به مخالفت با پیشنهاد زوج تازه وارد محدود شده که با نظر اینز مجبور به انجام آن می‌شود (رفتن به ورسای)، سپس علاوه بر مخالفت از انجام آن سر باز می‌زند (رفتن به سالن رقص) و در انتها به مشاجره شدید و ایراد اتهام رابطه اینز و پاول منجر می‌شود.

روند تغییر گام به گام گیل ناشی از رویداد عجیبی است که برای او رخ می‌دهد. سفر به گذشته و ملاقات با چهره‌های سرشناس هنری و فرهنگی اعتماد به نفس لازم را به او می‌دهد تا به شناخت بهتری از خود برسد و مسیر فکری خود را انتخاب کند. حتی اتهام رابطه اینز و پاول به واسطه نقدی است که ارنست همینگوی بر رمان او داشته است. این رویداد غیرواقعی سبب شد تا گیل بتواند میان زندگی در پاریس دهه 20 و مهاجرت به پاریس در حال حاضر که هر دو جزء رویاهای ابتدای فیلم او بودند، به صورت واقعی تمایز قائل شود.

لینک      نظرات ()      

مطالب اخیر مهربان بودن را تمرین کنیم چرا کن2016، فارغ از سانتی‌مانتالیسم رسانه‌های چندکلمه‌ای، برای سینمای ما مهم است چرا چهار سال پیش برای والیبال دلمان گرفت ...؟ آیا آرژانتین قهرمان جام جهانی خواهد شد؟ لگد زدن به مرده نبراسکا (Nebraska) گوش بری آمریکایی (American Hustle) گرگ وال استریت (the Wolf of Wall Street) شکار (the Hunt) رانین (Ronin)
کلمات کلیدی وبلاگ مهرجویی (۱٢) نظریه پردازی مدرن (۱٢) معضلات سینمای ایران (۸) سوگ (٧) اصغر فرهادی (٧) گوگوش (٢) مانی حقیقی (٢) وودی آلن (٢) خسروشکیبایی (٢) جلال مقدم (٢) علی حاتمی (٢) رومن پولانسکی (٢) داود میرباقری (٢) روح الله حجازی (۱) جنیفر لارنس (۱) هانکه (۱) توماس وینتربرگ (۱) دیوید او راسل (۱) الکساندر پین (۱) شایان و شایگان (۱) کشتن مرغ مقلد (۱) گریگوی پک (۱) پرویز شهبازی (۱) مارتین اسکورسیزی (۱) ژان رنو (۱) پیمان معادی (۱) حمید فرخ نژاد (۱) دیوید کراننبرگ (۱) فرامرز قریبیان (۱) کنعان (۱) حاتمی کیا (۱) کیت بلانشت (۱) گلشیفه فراهانی (۱) تارانتینو (۱) مختارنامه (۱) احمد آقالو (۱) بهروز وثوقی (۱) راتاتویی (۱) لیلا حاتمی (۱) هما روستا (۱) فریدون جیرانی (۱) شهره آغداشلو (۱) آخربازی (۱) حمید سمندریان (۱) مارادونا (۱) دیوید فینچر (۱) مسی (۱) اکبر عبدی (۱) آرژانتین (۱) مهتاب کرامتی (۱) رابرت دنیرو (۱) جام جهانی (۱) انیمیشن (۱) همایون ارشادی (۱) مهربانی (۱) لئوناردو دی کاپریو (۱)
دوستان من اهدای عضو یادداشتهای من در IMDB ماهنامه فیلم هوشنگ گلمکانی مسعود مهرابی آیدین آغداشلو علیرضا امک چی گاهک نیمه تاریک ماه عقاید یک دلقک رقص سرد و در آغاز کلمه بود ...