امید جهانیان
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشترک شماره 12477 مجله فيلم ()
مرگ و دوشیزه نویسنده: امید جهانیان - چهارشنبه ٦ بهمن ۱۳۸٩

 

فیلم‌نامه مرگ و ودوشیزه که از نمایش‌نامه‌ای به همین نام از آریل دورفمان اقتباس شده است، ساختاری قوی و منسجم دارد. زن مشغول آماده کردن غذا و گوش دادن به رادیو است. خبری در خصوص تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری جنایات و شکنجه‌های رژیم دیکاتوری سابق با ذکر نام رییس کمیته پخش می‌شود. توجه ویژه زن به این خبر، مخاطب را آماده می‌کند تا بین زن و وقایع ذکر شده، ارتباطی برقرار کند. برق می‌رود. ترسیدن زن می‌تواند صرفاً ناشی از شنیدن صدای رعد یا یادآوری گذشته وحشتناک باشد (ادامه آماده‌سازی مخاطب). زن سریع به سمت یک رادیوی دیگر که با باتری کار می‌کند، می‌دود تا بقیه اخبار را بشنود. در اینجا مخاطب مطمئن می‌شود که این خبر برای زن مهم است. حرکات عصبی زن، رفتن به زیر باران، کشیدن سیگار و برداشتن اسلحه با دیدن خودرویی که به خانه نزدیک می‌شود این موضوع را تأیید می‌کند. سپس اتفاق دیگری روی می‌دهد. با ورود شوهر و معرفی او (که نام خود را به راننده خودرو - دکتر- می‌گوید) مخاطب متوجه می‌شود که او رییس کمیته است. تا حد زیادی نتیجه‌گیری‌های گذشته از میان می‌رود و مخاطب می‌پندارد علت عکس‌العمل‌های زن، ناشی از شنیدن نام شوهرش از رادیو بوده است. مخاطب درون ذهن خود در حال تحلیل این مسأله است که گفتگوهای میان زن و شوهر او را دوباره به همان نتیجه‌گیری اول بر می‌گرداند. نویسنده با این شیوه، فکر مخاطب را در یک فرایند رفت و برگشتی (تاب خوردن) قرار می‌دهد. این فرایند در کل فیلم تکرار می‌شود. شوهر فکر می‌کند همه چیز را در مورد دوران زندانی بودن و شکنجه زن می‌داند اما بعداً می‌فهمد این طور نبوده است. زن در مورد رابطه شوهرش با یک زن دیگر در طول دوره اسارت او، اطلاعات جدیدی به دست می‌آورد. مخاطب در مورد دکتر، برداشت‌های متناوب از گناهکاری یا بیگناهی دارد و همچنین نگرانی از رسیدن نیروهای رییس جمهور در یک سوم انتهایی فیلم که هیچ‌گاه نمی‌رسند. این روند تعلیق بسیار زیرکانه در فیلم گنجانده شده است. از سوی دیگر، قطع شدن تلفن ناشی از رعد و برق برای مخاطب بسیار عادی به نظر می‌رسد. در طول فیلم هم چند بار شوهر گوشی را بر می‌دارد وصل شدن تلفن را چک کند تا زنگ ناگهانی تلفن، که نقش مهمی در پیشبرد داستان دارد، اصلاً برای مخاطب وصله ناجوی به حساب نیاید. همچنین، رادیوی باتری‌داری که در ابتدای فیلم برای مهم جلوه دادن اخبار به کار رفت، در میانه راه، برای پخش قطعه شوبرت و اثبات گناهکاری دکتر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نبودن برق (که به خوبی برای تاریک و روشن نشان دادن فضا از آن بهره گرفته شده است) خللی در آن ایجاد نکند و قطعه مرگ و دوشیزه که به خوبی عنوان فیلم را به صورت یک تابلو جلوی صورت مخاطب قرار می‌دهد.

لینک      نظرات ()      

مطالب اخیر مهربان بودن را تمرین کنیم چرا کن2016، فارغ از سانتی‌مانتالیسم رسانه‌های چندکلمه‌ای، برای سینمای ما مهم است چرا چهار سال پیش برای والیبال دلمان گرفت ...؟ آیا آرژانتین قهرمان جام جهانی خواهد شد؟ لگد زدن به مرده نبراسکا (Nebraska) گوش بری آمریکایی (American Hustle) گرگ وال استریت (the Wolf of Wall Street) شکار (the Hunt) رانین (Ronin)
کلمات کلیدی وبلاگ مهرجویی (۱٢) نظریه پردازی مدرن (۱٢) معضلات سینمای ایران (۸) سوگ (٧) اصغر فرهادی (٧) گوگوش (٢) مانی حقیقی (٢) وودی آلن (٢) خسروشکیبایی (٢) جلال مقدم (٢) علی حاتمی (٢) رومن پولانسکی (٢) داود میرباقری (٢) روح الله حجازی (۱) جنیفر لارنس (۱) هانکه (۱) توماس وینتربرگ (۱) دیوید او راسل (۱) الکساندر پین (۱) شایان و شایگان (۱) کشتن مرغ مقلد (۱) گریگوی پک (۱) پرویز شهبازی (۱) مارتین اسکورسیزی (۱) ژان رنو (۱) پیمان معادی (۱) حمید فرخ نژاد (۱) دیوید کراننبرگ (۱) فرامرز قریبیان (۱) کنعان (۱) حاتمی کیا (۱) کیت بلانشت (۱) گلشیفه فراهانی (۱) تارانتینو (۱) مختارنامه (۱) احمد آقالو (۱) بهروز وثوقی (۱) راتاتویی (۱) لیلا حاتمی (۱) هما روستا (۱) فریدون جیرانی (۱) شهره آغداشلو (۱) آخربازی (۱) حمید سمندریان (۱) مارادونا (۱) دیوید فینچر (۱) مسی (۱) اکبر عبدی (۱) آرژانتین (۱) مهتاب کرامتی (۱) رابرت دنیرو (۱) جام جهانی (۱) انیمیشن (۱) همایون ارشادی (۱) مهربانی (۱) لئوناردو دی کاپریو (۱)
دوستان من اهدای عضو یادداشتهای من در IMDB ماهنامه فیلم هوشنگ گلمکانی مسعود مهرابی آیدین آغداشلو علیرضا امک چی گاهک نیمه تاریک ماه عقاید یک دلقک رقص سرد و در آغاز کلمه بود ...